Skip til hoved indholdet

PAU-studerende

Velkommen som PAU-studerende i Løvehuset :-)

Løvehuset er centralt placeret i hjertet af Hørsholm. Vi ligger tæt på midtby, skov og strand, og er omringet af skøn natur inden for gåafstand. Vi har 3 Christianiacykler med plads til 14 børn, som vi elsker at tage på tur i, og vi prioriterer at komme rundt i nærmiljøet, og bruger det rigtig meget - vi følger børnenes spor, og tager afsted i større eller mindre grupper på jagt efter ænder, krible-krable, sommerfugle, boldspil, kravletræer eller lignende :) 

Huset består af to stuer, heraf en vuggestuen med 13 børn og en børnehave med 26 børn, placeret i hver sin ende af huset. Selvom stuerne er opdelte, har vi et tæt dagligt samarbejde - både inde og ude. Vi har en skøn grøn og kuperet legeplads, som vi bruger hver dag i alt slags vejr. Vi prioriterer den fysiske udfoldelse, og har en fast ugentlig dag med yoga på tværs af stuerne. Derudover har vi fokus på den sproglige udvikling, og tilbyder hver uge sproggruppe for en skiftende gruppe børn.

Vi er en personalegruppe, som har været her i mange år, og vi prioriterer den åbne og ærlige dialog samt glæden ved at gå på arbejde hver dag. Vi har prioriteret af være flere voksen på færre timer, så vi kan være mange om børnene i løbet af dagene, være fleksible ift. gruppesammensætninger, samt kan prioritere gode aktiviteter både i og udenfor huset. Desuden har vi en køkkendame, der hver dag står for at tilberede maden fra vores madordning "Fru Hansens Køkken", og som desuden supplerer med dejlig økologisk mad lavet fra bunden til børnene. 

Allerede ved den første kontakt får du tildelt en uddannet praktikvejleder, og I aftaler et opstartsbesøg, hvor du bliver budt velkommen i huset, møder personalet og børnegrupper. Her kan du få et indtryk af, hvad du skal være en del af i din praktik, og sammen med praktikvejlederen kan I forventningsafstemme, tale om alt det praktiske ift. timer, stue mm. samt samtale om løbende vejledning. Vi har igennem hele din praktik et tæt samarbejde med dig som studerende og din skole.


Som PAU-studerende i Løvehuset ansættes du mellem 30-37 timer. Der tages højde for forberedelsestid på stedet eller hjemme, fast vejledning, div. møder mm., som vi forventer at du deltager i. I Løvehuset tager vi udgangspunkt i PAU-uddannelsens håndbog, som kan findes på dette link:

HIO (sosuh.dk)

Vi følger de 18 Oplæringsmål, og du finder de udfyldte mål for Løvehuset længere nede på siden. De individuelle handlinger udfylder du løbende sammen med din vejleder her i huset.

Som studerende tilbydes du fast vejledning hver 2. uge eller ved behov. Ud over vejledning, er der fastlagt 3 samtaler med vejlederen for hver oplæringsperiode:

  • Forventningsafstemning

  • Midtvejsevaluering

  • Slutevaluering med oplæringserklæring 

Du følger primært din vejleders skema, så der er rig mulighed for dialog og sparring i hverdagen. Du skal forvente at have åbne- og lukkevagter i Løvehuset.


De 18 oplæringsmål

MÅL

  1. Eleven kan selvstændigt og sammen med andre varetage de pædagogiske opgaver med forståelse for lovgivningen på det konkrete oplæringssted og de politiske målsætninger for området.

Faglige emner

Opgaver og handling

Individuelle handlinger

Lovgivning, procedurer og retningslinjer

Eleven skal have kendskab til lovgivningen på det konkrete fagområde, og sætte sig ind i procedurer og retningslinjer der gør sig gældende på oplæringsstedet.

Identificere og anvende mål

Lære- og handleplaner

Eleven skal igangsætte aktiviteter med afsæt i lære- og handleplaner. Eksempelvis at inddrage de pædagogiske læreplanstemaer i tilrettelæggelsen af aktiviteter.

Politiske målsætninger for området

Eleven skal arbejde efter politiske målsætninger gældende for området. Eksempelvis at arbejde med inklusion.

MÅL

  1. Eleven kan anvende og reflektere over pædagogiske observationer til at planlægge, igangsætte, tilpasse og fagligt begrunde pædagogiske aktiviteter.

Faglige emner

Opgaver og handling

Individuelle handlinger

Observationer og iagttagelser

Eleven skal have kendskab og kunne anvende forskellige observations- og iagttagelsesmetoder.

Planlægge og igangsætte aktiviteter

Med udgangspunkt i observationer/iagttagelser skal eleven planlægge, igangsætte og begrunde aktiviteter.

Tilpasse og justere aktiviteter

Eleven skal reflektere og evaluere på aktiviteter og tilpasse og justere efter målgruppens behov.

MÅL

  1. Eleven kan igangsætte leg og aktiviteter, der medtænker køn, inkluderende processer og fællesskaber, herunder børn i udsatte positioner.

Faglige emner

Opgaver og handling

Individuelle handlinger

Kønsidentitet

Eleven skal tilegne sig viden om kønsidentitet blandt målgruppen.

Inklusion og fællesskaber

Eleven skal skabe legefællesskaber, der inkluderer børn af forskellige køn, herunder børn i udsatte situationer.

Trivsel og mistrivsel

Eleven skal observere, begrunde og forebygge mistrivsel i legefællesskaber.

MÅL

  1. Eleven kan igangsætte pædagogiske aktiviteter, der har fokus på målgruppens sproglige udvikling.

Faglige emner

Opgaver og handling

Individuelle handlinger

Sproglig udvikling

Eleven skal tilegne sig viden om målgruppens sproglige udvikling.

Sprogstimulerende aktiviteter

Eleven skal planlægge, igangsætte og evaluere sprogstimulerende aktiviteter.

MÅL

  1. Eleven kan understøtte målgruppens kompetencer til at etablere venskaber og indgå i relationer.

Faglige emner

Opgaver og handling

Individuelle handlinger

Sociale og personlige kompetencer

Eleven skal observere, begrunde og fremhæve sociale og personlige kompetencer ved målgruppen til at understøtte legefællesskaber.

Relationsdannelse

Eleven skal danne egen tryghedsskabende relation til målgruppen, og bruge sin viden fra oplæringsstedet til at understøtte målgruppens legekompetencer og sociale færdigheder.

MÅL

  1. Eleven kan selvstændigt gennemføre pædagogiske observationer for at understøtte målgruppens trivsel, nysgerrighed og kendskab til sig selv.

Faglige emner

Opgaver og handling

Individuelle handlinger

Observationer og dokumentation

Eleven skal observere målgruppen ift. sociale kompetencer, legefællesskaber og venskaber og dokumentere dette i logbog eller video.

Identitetsdannelse

Eleven skal fremme målgruppens positive egenskaber, og skabe en aktivitet, der tager højde for målgruppens sammensætning.

Mestring af nye færdigheder

Eleven skal skabe en aktivitet, der understøtter zonen for nærmeste udvikling, og dokumentere og evaluere herpå.

MÅL

  1. Eleven kan selvstændigt varetage pædagogiske omsorgsopgaver ud fra en empatisk og faglig professionel tilgang, hvor der arbejdes med at forstå målgruppens signaler og behov.

Faglige emner

Opgaver og handling

Individuelle handlinger

Den professionelle tilgang

Eleven skal observere og indgå i det pædagogiske arbejde omkring målgruppen og stille undrende/oplysende spørgsmål. 

Omsorg og tryghed

Eleven skal varetage omsorgsarbejdet på lige fod med personalet på oplæringsstedet.

Målgruppens signaler og behov

Eleven skal observere og afkode målgruppen, og skabe/afprøve en aktivitet/situation, der dækker målgruppens behov.

MÅL

  1. Eleven kan igangsætte og motivere til pædagogiske aktiviteter, der skaber engagement og glæde ved fysisk aktivitet og bevægelse.

Faglige emner

Opgaver og handling

Individuelle handlinger

Rollemodel

Eleven skal deltage i og igangsætte aktiviteter, samt tydeligt vise hvad der forventes af målgruppen.

Motivationsfaktorer

Eleven skal engagere sig i bevægelse/aktiviteter, og skabe muligheder for deltagelse.

Varieret fysiske aktiviteter, deltagelse og engagement

Eleven skal både aktivere og deltage i forskellige aktiviteter, der understøtter målgruppens fysiske udvikling.

MÅL

  1. Eleven kan anvende udeliv og naturen til at iværksætte pædagogiske aktiviteter, der lærer målgruppen om naturfænomener og bæredygtighed.

Faglige emner

Opgaver og handling

Individuelle handlinger

Natur og udeliv som ramme for pædagogiske aktiviteter

Eleven skal bruge oplæringsstedets omgivelser til undersøgelse af naturens gang.

Naturfænomener

Eleven skal skabe en aktivitet, der inddrager naturens elementer til leg og læring.

Bæredygtighed

Eleven skal understøtte målgruppens forudsætninger for at skabe fokus på bæredygtighed.

MÅL

  1. Eleven kan selvstændigt følge hygiejniske retningslinjer og tage initiativ til handlinger, der forebygger infektion i institutioner.

Faglige emner

Opgaver og handling

Individuelle handlinger

Nationale og lokale retningslinjer for hygiejne

Eleven skal samle viden om retningslinjer for hygiejne på oplæringsstedet.

Smittekæde og smitteveje

Eleven skal samle viden om gældende sygdomme og deres smitteveje på oplæringsstedet.

Infektioner, kendskab og beredskab

Eleven skal forebygge og mindske smitte blandt målgruppen via præventive handlinger.

MÅL

  1. Eleven kan selvstændigt og i samarbejde med andre skabe rammer for det pædagogiske måltid og igangsætte samtaler om kultur, fællesskaber, sunde valg og livskvalitet.

Faglige emner

Opgaver og handling

Individuelle handlinger

Måltidspædagogik

Eleven skal observere og indgå i pædagogiske måltider på oplæringsstedet.

Mad og kultur

Eleven skal fremme måltidskulturen ift. verbale udsagn og bordskik, samt tage højde for målgruppens sammensætning ift. kulturel baggrund.

Mad og sundhed

Eleven skal underbygge de sunde måltidsvalg, og relatere dem til kroppens udvikling og sundhed.

MÅL

  1. Eleven kan igangsætte musiske, æstetiske og kulturelle aktiviteter med fokus på indtryk, oplevelser, dannelse, følelser og kropslige sansninger.

Faglige emner

Opgaver og handling

Individuelle handlinger

Aktiviteter og kreative udtryksformer

Eleven skal indgå i og igangsætte aktiviteter, hvor målgruppen får lov at udtrykke sig.

Indtryk, udtryk og aftryk

Eleven skal skabe en aktivitet ud fra målgruppens interesser og forudsætninger, der danner ramme for udvikling af et produkt.

Æstetiske læreprocesser

Eleven skal dokumentere og evaluere processen som det primære, men samtidig have et produkt.

MÅL

  1. Eleven kan anvende sociale og digitale medier som redskab i pædagogiske aktiviteter.

Faglige emner

Opgaver og handling

Individuelle handlinger

Digital dannelse

Eleven skal lære at begå sig på AULA og dokumentere den pædagogiske praksis.

Leg og aktiviteter med digitale medier

Eleven kan bruge digitale medier til musikafspilning eller som opslagsværk til inspiration.

Identitet og sociale medier

Eleven skal opnå viden om målgruppen i forhold til, hvordan man bruger digitale medier på oplæringsstedet vs. i hjemmet.

MÅL

  1. Eleven kan anvende velfærdsteknologi på oplæringsstedet.

Faglige emner

Opgaver og handling

Individuelle handlinger

Forskellige velfærdsteknologiske løsninger

Eleven skal anvende og indsamle viden om korrekt brug af velfærdsteknologiske løsninger på oplæringsstedet.

Digitale midler og faglig dokumentation

Eleven skal undersøge og anvende digitale midler på oplæringsstedet, samt dokumentere effekt af brugen.

Integritet og selvhjulpenhed

Eleven skal vurdere og evaluere velfærdsteknologiens effekt på personalets og målgruppens selvhjulpenhed på oplæringsstedet.

MÅL

  1. Eleven kan deltage aktivt i faglige drøftelser, i evaluering og dokumentation af pædagogiske aktiviteter, i det daglige arbejde, til møder og ved vejledning samt i samarbejdet med øvrige fagprofessionelle.

Faglige emner

Opgaver og handling

Individuelle handlinger

Fagidentitet

Eleven skal deltage i personalemøder, og være en aktiv del af den professionelle dialog om det pædagogiske arbejde.

Kvalitetssikring, evaluering og dokumentation

Eleven skal dokumentere sine pædagogiske aktiviteter og evaluere i samråd med sin vejleder og/eller øvrigt personale.

Tværfagligt samarbejde

Eleven skal indsamle viden om oplæringsstedets samarbejdsinstanser, samt inddrages i det tværfaglige samarbejde omkring målgruppen.

MÅL

  1. Eleven kan selvstændigt arbejde med egen rolle og ansvar i forhold til fysiske og psykiske arbejdsbelastninger, herunder ergonomi, konflikthåndtering, samarbejde og arbejdsmiljø.

Faglige emner

Opgaver og handling

Individuelle handlinger

Arbejdsmiljø og lovgivning

Eleven skal samle viden om gældende lovgivning på oplæringsstedet, og selv være med til at skabe et positivt og givende arbejdsmiljø.

Ergonomi

Eleven skal anvende de ergonomiske redskaber, der stilles til rådighed på oplæringsstedet, og gerne selv komme med forslag til yderligere redskaber.

Forebyggelse og håndtering af konflikter på arbejdspladsen

Eleven skal kommunikere sagligt og positivt med det øvrige personale, og gå til sin vejleder eller lederen på stedet, hvis der opstår problemer.

MÅL

  1. Eleven kan anvende målrettet kommunikation i dialog med målgruppen, målgruppens forældre og pårørende og kolleger.

Faglige emner

Opgaver og handling

Individuelle handlinger

Professionel kommunikation med målgruppen

Eleven skal rammesætte sin kommunikation, så målgruppens forudsætninger for forståelse opnås bedst muligt.

Forældresamarbejde

Eleven skal indgå i dialog med forældrene om dagens forløb eller hændelser på en saglig måde, samt kommunikere skriftligt på AULA.

Kollegialt samarbejde

Eleven skal tage imod/viderebringe beskeder og informationer fra forældre, og indgå i kommunikationen på oplæringsstedet på lige fod med det øvrige personale.

MÅL

  1. Eleven kan arbejde med etiske, daglige dilemmaer og reflektere over egen fagprofessionelle rolle i sin pædagogiske praksis.

Faglige emner

Opgaver og handling

Individuelle handlinger

Identificere og forstå etiske dilemmaer

Eleven skal dokumentere sin pædagogiske indsats igennem praksisfortællinger, og sammen med sin vejleder identificere og reflektere over etiske dilemmaer i den pædagogiske praksis.

Refleksion og forståelse af egen pædagogiske praksis

Eleven skal indgå i diskussion over etiske dilemmaer i dagligdagen og ud fra praksisfortællinger.

Den fagprofessionelle rolle

Eleven skal stille undrende spørgsmål omkring den pædagogiske praksis på oplæringsstedet, og samle viden om den fagprofessionelles rolle ift. at arbejde med etiske dilemmaer.

Løvehuset
Alsvej 6, 2970 Hørsholm

Telefon: 48 49 00 75
hcv@horsholm.dk