PAU-studerende
Velkommen som PAU-studerende i Løvehuset :-)
Løvehuset er centralt placeret i hjertet af Hørsholm. Vi ligger tæt på midtby, skov og strand, og er omringet af skøn natur inden for gåafstand. Vi har 3 Christianiacykler med plads til 14 børn, som vi elsker at tage på tur i, og vi prioriterer at komme rundt i nærmiljøet, og bruger det rigtig meget - vi følger børnenes spor, og tager afsted i større eller mindre grupper på jagt efter ænder, krible-krable, sommerfugle, boldspil, kravletræer eller lignende :)
Huset består af to stuer, heraf en vuggestuen med 13 børn og en børnehave med 26 børn, placeret i hver sin ende af huset. Selvom stuerne er opdelte, har vi et tæt dagligt samarbejde - både inde og ude. Vi har en skøn grøn og kuperet legeplads, som vi bruger hver dag i alt slags vejr. Vi prioriterer den fysiske udfoldelse, og har en fast ugentlig dag med yoga på tværs af stuerne. Derudover har vi fokus på den sproglige udvikling, og tilbyder hver uge sproggruppe for en skiftende gruppe børn.
Vi er en personalegruppe, som har været her i mange år, og vi prioriterer den åbne og ærlige dialog samt glæden ved at gå på arbejde hver dag. Vi har prioriteret af være flere voksen på færre timer, så vi kan være mange om børnene i løbet af dagene, være fleksible ift. gruppesammensætninger, samt kan prioritere gode aktiviteter både i og udenfor huset. Desuden har vi en køkkendame, der hver dag står for at tilberede maden fra vores madordning "Fru Hansens Køkken", og som desuden supplerer med dejlig økologisk mad lavet fra bunden til børnene.
Allerede ved den første kontakt får du tildelt en uddannet praktikvejleder, og I aftaler et opstartsbesøg, hvor du bliver budt velkommen i huset, møder personalet og børnegrupper. Her kan du få et indtryk af, hvad du skal være en del af i din praktik, og sammen med praktikvejlederen kan I forventningsafstemme, tale om alt det praktiske ift. timer, stue mm. samt samtale om løbende vejledning. Vi har igennem hele din praktik et tæt samarbejde med dig som studerende og din skole.
Som PAU-studerende i Løvehuset ansættes du mellem 30-37 timer. Der tages højde for forberedelsestid på stedet eller hjemme, fast vejledning, div. møder mm., som vi forventer at du deltager i. I Løvehuset tager vi udgangspunkt i PAU-uddannelsens håndbog, som kan findes på dette link:
HIO (sosuh.dk)
Vi følger de 18 Oplæringsmål, og du finder de udfyldte mål for Løvehuset længere nede på siden. De individuelle handlinger udfylder du løbende sammen med din vejleder her i huset.
Som studerende tilbydes du fast vejledning hver 2. uge eller ved behov. Ud over vejledning, er der fastlagt 3 samtaler med vejlederen for hver oplæringsperiode:
Forventningsafstemning
Midtvejsevaluering
Slutevaluering med oplæringserklæring
Du følger primært din vejleders skema, så der er rig mulighed for dialog og sparring i hverdagen. Du skal forvente at have åbne- og lukkevagter i Løvehuset.
De 18 oplæringsmål
MÅL
|
||
Faglige emner |
Opgaver og handling |
Individuelle handlinger |
Lovgivning, procedurer og retningslinjer |
Eleven skal have kendskab til lovgivningen på det konkrete fagområde, og sætte sig ind i procedurer og retningslinjer der gør sig gældende på oplæringsstedet. |
|
Identificere og anvende mål Lære- og handleplaner |
Eleven skal igangsætte aktiviteter med afsæt i lære- og handleplaner. Eksempelvis at inddrage de pædagogiske læreplanstemaer i tilrettelæggelsen af aktiviteter. |
|
Politiske målsætninger for området |
Eleven skal arbejde efter politiske målsætninger gældende for området. Eksempelvis at arbejde med inklusion. |
MÅL
|
||
Faglige emner |
Opgaver og handling |
Individuelle handlinger |
Observationer og iagttagelser |
Eleven skal have kendskab og kunne anvende forskellige observations- og iagttagelsesmetoder. |
|
Planlægge og igangsætte aktiviteter |
Med udgangspunkt i observationer/iagttagelser skal eleven planlægge, igangsætte og begrunde aktiviteter. |
|
Tilpasse og justere aktiviteter |
Eleven skal reflektere og evaluere på aktiviteter og tilpasse og justere efter målgruppens behov. |
MÅL
|
||
Faglige emner |
Opgaver og handling |
Individuelle handlinger |
Kønsidentitet |
Eleven skal tilegne sig viden om kønsidentitet blandt målgruppen. |
|
Inklusion og fællesskaber |
Eleven skal skabe legefællesskaber, der inkluderer børn af forskellige køn, herunder børn i udsatte situationer. |
|
Trivsel og mistrivsel |
Eleven skal observere, begrunde og forebygge mistrivsel i legefællesskaber. |
MÅL
|
||
Faglige emner |
Opgaver og handling |
Individuelle handlinger |
Sproglig udvikling |
Eleven skal tilegne sig viden om målgruppens sproglige udvikling. |
|
Sprogstimulerende aktiviteter |
Eleven skal planlægge, igangsætte og evaluere sprogstimulerende aktiviteter. |
MÅL
|
||
Faglige emner |
Opgaver og handling |
Individuelle handlinger |
Sociale og personlige kompetencer |
Eleven skal observere, begrunde og fremhæve sociale og personlige kompetencer ved målgruppen til at understøtte legefællesskaber. |
|
Relationsdannelse |
Eleven skal danne egen tryghedsskabende relation til målgruppen, og bruge sin viden fra oplæringsstedet til at understøtte målgruppens legekompetencer og sociale færdigheder. |
MÅL
|
||
Faglige emner |
Opgaver og handling |
Individuelle handlinger |
Observationer og dokumentation |
Eleven skal observere målgruppen ift. sociale kompetencer, legefællesskaber og venskaber og dokumentere dette i logbog eller video. |
|
Identitetsdannelse |
Eleven skal fremme målgruppens positive egenskaber, og skabe en aktivitet, der tager højde for målgruppens sammensætning. |
|
Mestring af nye færdigheder |
Eleven skal skabe en aktivitet, der understøtter zonen for nærmeste udvikling, og dokumentere og evaluere herpå. |
MÅL
|
||
Faglige emner |
Opgaver og handling |
Individuelle handlinger |
Den professionelle tilgang |
Eleven skal observere og indgå i det pædagogiske arbejde omkring målgruppen og stille undrende/oplysende spørgsmål. |
|
Omsorg og tryghed |
Eleven skal varetage omsorgsarbejdet på lige fod med personalet på oplæringsstedet. |
|
Målgruppens signaler og behov |
Eleven skal observere og afkode målgruppen, og skabe/afprøve en aktivitet/situation, der dækker målgruppens behov. |
MÅL
|
||
Faglige emner |
Opgaver og handling |
Individuelle handlinger |
Rollemodel |
Eleven skal deltage i og igangsætte aktiviteter, samt tydeligt vise hvad der forventes af målgruppen. |
|
Motivationsfaktorer |
Eleven skal engagere sig i bevægelse/aktiviteter, og skabe muligheder for deltagelse. |
|
Varieret fysiske aktiviteter, deltagelse og engagement |
Eleven skal både aktivere og deltage i forskellige aktiviteter, der understøtter målgruppens fysiske udvikling. |
MÅL
|
||
Faglige emner |
Opgaver og handling |
Individuelle handlinger |
Natur og udeliv som ramme for pædagogiske aktiviteter |
Eleven skal bruge oplæringsstedets omgivelser til undersøgelse af naturens gang. |
|
Naturfænomener |
Eleven skal skabe en aktivitet, der inddrager naturens elementer til leg og læring. |
|
Bæredygtighed |
Eleven skal understøtte målgruppens forudsætninger for at skabe fokus på bæredygtighed. |
MÅL
|
||
Faglige emner |
Opgaver og handling |
Individuelle handlinger |
Nationale og lokale retningslinjer for hygiejne |
Eleven skal samle viden om retningslinjer for hygiejne på oplæringsstedet. |
|
Smittekæde og smitteveje |
Eleven skal samle viden om gældende sygdomme og deres smitteveje på oplæringsstedet. |
|
Infektioner, kendskab og beredskab |
Eleven skal forebygge og mindske smitte blandt målgruppen via præventive handlinger. |
MÅL
|
||
Faglige emner |
Opgaver og handling |
Individuelle handlinger |
Måltidspædagogik |
Eleven skal observere og indgå i pædagogiske måltider på oplæringsstedet. |
|
Mad og kultur |
Eleven skal fremme måltidskulturen ift. verbale udsagn og bordskik, samt tage højde for målgruppens sammensætning ift. kulturel baggrund. |
|
Mad og sundhed |
Eleven skal underbygge de sunde måltidsvalg, og relatere dem til kroppens udvikling og sundhed. |
MÅL
|
||
Faglige emner |
Opgaver og handling |
Individuelle handlinger |
Aktiviteter og kreative udtryksformer |
Eleven skal indgå i og igangsætte aktiviteter, hvor målgruppen får lov at udtrykke sig. |
|
Indtryk, udtryk og aftryk |
Eleven skal skabe en aktivitet ud fra målgruppens interesser og forudsætninger, der danner ramme for udvikling af et produkt. |
|
Æstetiske læreprocesser |
Eleven skal dokumentere og evaluere processen som det primære, men samtidig have et produkt. |
MÅL
|
||
Faglige emner |
Opgaver og handling |
Individuelle handlinger |
Digital dannelse |
Eleven skal lære at begå sig på AULA og dokumentere den pædagogiske praksis. |
|
Leg og aktiviteter med digitale medier |
Eleven kan bruge digitale medier til musikafspilning eller som opslagsværk til inspiration. |
|
Identitet og sociale medier |
Eleven skal opnå viden om målgruppen i forhold til, hvordan man bruger digitale medier på oplæringsstedet vs. i hjemmet. |
MÅL
|
||
Faglige emner |
Opgaver og handling |
Individuelle handlinger |
Forskellige velfærdsteknologiske løsninger |
Eleven skal anvende og indsamle viden om korrekt brug af velfærdsteknologiske løsninger på oplæringsstedet. |
|
Digitale midler og faglig dokumentation |
Eleven skal undersøge og anvende digitale midler på oplæringsstedet, samt dokumentere effekt af brugen. |
|
Integritet og selvhjulpenhed |
Eleven skal vurdere og evaluere velfærdsteknologiens effekt på personalets og målgruppens selvhjulpenhed på oplæringsstedet. |
MÅL
|
||
Faglige emner |
Opgaver og handling |
Individuelle handlinger |
Fagidentitet |
Eleven skal deltage i personalemøder, og være en aktiv del af den professionelle dialog om det pædagogiske arbejde. |
|
Kvalitetssikring, evaluering og dokumentation |
Eleven skal dokumentere sine pædagogiske aktiviteter og evaluere i samråd med sin vejleder og/eller øvrigt personale. |
|
Tværfagligt samarbejde |
Eleven skal indsamle viden om oplæringsstedets samarbejdsinstanser, samt inddrages i det tværfaglige samarbejde omkring målgruppen. |
MÅL
|
||
Faglige emner |
Opgaver og handling |
Individuelle handlinger |
Arbejdsmiljø og lovgivning |
Eleven skal samle viden om gældende lovgivning på oplæringsstedet, og selv være med til at skabe et positivt og givende arbejdsmiljø. |
|
Ergonomi |
Eleven skal anvende de ergonomiske redskaber, der stilles til rådighed på oplæringsstedet, og gerne selv komme med forslag til yderligere redskaber. |
|
Forebyggelse og håndtering af konflikter på arbejdspladsen |
Eleven skal kommunikere sagligt og positivt med det øvrige personale, og gå til sin vejleder eller lederen på stedet, hvis der opstår problemer. |
MÅL
|
||
Faglige emner |
Opgaver og handling |
Individuelle handlinger |
Professionel kommunikation med målgruppen |
Eleven skal rammesætte sin kommunikation, så målgruppens forudsætninger for forståelse opnås bedst muligt. |
|
Forældresamarbejde |
Eleven skal indgå i dialog med forældrene om dagens forløb eller hændelser på en saglig måde, samt kommunikere skriftligt på AULA. |
|
Kollegialt samarbejde |
Eleven skal tage imod/viderebringe beskeder og informationer fra forældre, og indgå i kommunikationen på oplæringsstedet på lige fod med det øvrige personale. |
MÅL
|
||
Faglige emner |
Opgaver og handling |
Individuelle handlinger |
Identificere og forstå etiske dilemmaer |
Eleven skal dokumentere sin pædagogiske indsats igennem praksisfortællinger, og sammen med sin vejleder identificere og reflektere over etiske dilemmaer i den pædagogiske praksis. |
|
Refleksion og forståelse af egen pædagogiske praksis |
Eleven skal indgå i diskussion over etiske dilemmaer i dagligdagen og ud fra praksisfortællinger. |
|
Den fagprofessionelle rolle |
Eleven skal stille undrende spørgsmål omkring den pædagogiske praksis på oplæringsstedet, og samle viden om den fagprofessionelles rolle ift. at arbejde med etiske dilemmaer. |