Skip til hoved indholdet

Leg og læring

Børn skal lære gennem leg og rutiner!
Heldigvis er vores hverdag fyldt med begge dele. Rutiner er den rammesætning af dagen, der gør, at barnet har noget helt konkret at forholde sig til. Det gør også, at der ikke opstår forvirring eller utryghed, når der sker et skift i løbet af dagen, for det får jeres barn lov at prøve hver dag i sit institutionslivs. Alt dér indimellem er den betydningsfulde leg - leg er en central aktivitet i forhold til børnenes udvikling.

For børn i alderen 0-6 år er den selvskabte leg meningsfuld, og en aktivitet der skaber udvikling. Legen skal opfattes som en betydningsfuld tid, hvor barnet lærer om sig selv og sine omgivelser. Barnet opfanger elementer og inspiration fra sin omgivelser, og omsætter dem til leg, først alene og senere sammen med andre. Fx er spisesituationer og rutinerne heromkring noget af det første, børn kan relatere til; koppen skal op til munden, maden skal lægges på en tallerken. Vupti, så kan vi lege restaurant :-)

Igennem den sociale fantasileg skaber børn en fælles historie ud fra individuelle interesser og behov. Det er her fantasien tager over, og en idé kan forfølges næsten i en uendelighed. Når fantasilegen er fælles, kan børn opleve en intens følelse af hengivelse, medrivelse og dyb samhørighed.

Fantasien er evnen til at finde på, bearbejde, omforme og skabe udtryk. Fantasien er den del af forestillingsevnen, som overvejende henter sit stof fra billeder, sansninger, fornemmelser, stemninger, indtryk og drømme. Heri ligger blandt andet kimen til kreativiteten, og den abstrakte tænkning.

Igennem leg får børn:

  • idéer
  • udforsket sig selv
  • afprøvet venskaber
  • afprøvet og lært egne og andres grænser
  • fantaseret
  • brugt krop og hjernen
  • løst konflikter
  • ... og meget mere

Når børnene leger, bruger de kroppen, sanserne, sproget, følelserne, erfaringer, intellektet og det sociale udviklingstrin.

De oplever flere aspekter ved det at være et menneske, samt en intuitiv erkendelse af det, som knytter mennesker sammen. Derved udvikler barnet sig gennem legens grundlæggende forudsætninger, til at være kompetent og aktiv i forhold til sine omgivelser.

Legen skal respekteres!
I Løvehuset har vi både planlagte aktiviteter og fri leg. Vi tror på, at planlagte aktiviteter og fri leg begge skaber stor læring for børnene. De bliver inspireret, forhandler og lærer af hinanden. Børnene fremmer deres fantasi og kreativitet, udvikler sig og skaber strategier til at styrke deres sociale færdigheder.

Så HUSK som forælder: - hvis barnet siger, at "vi har bare leget", hvor meget læring der er blevet prøvet af og har sat sig fast gennem legen. Dit barn er blevet bedre til at forhandle legen med en eller flere børn, er blevet mere bevidst om sine handlingers betydning overfor sig selv og andre, er blevet stærkere/hurtigere/dygtigere, har delt sin viden med de andre og meget andet. Leg er fantastisk! 

Løvehuset
Alsvej 6, 2970 Hørsholm

Telefon: 48 49 00 75
hcv@horsholm.dk