Sprogarbejde
Sprog skal stimuleres og leges med.
I Løvehuset har vi særligt fokus på sprog. Hver uge har vi sproggruppe, hvor vores sprogansvarlige pædagog tager en gruppe på 2-4 børn i et separat rum, hvor der bliver leget med sproget via rim og remser, sange, lege og spil. Lovgivningsmæssigt sprogtester vi alle børn, når de er blevet 3 år, og børnene kan indstilles til et sprogforløb på sprogskolen under Hørsholm Kommune, hvis der er sproglige udfordringer med udtale, læspen eller lignende, eller hvis barnet taler et andet sprog.
Sprogarbejdets fordele:
Ved at sprogstimulere, kan børnene via fortællinger, rim og remser, spil, tal/bogstav-kendskab og at tegne øve sig i at opnå kompetencerne til at sætte ord på følelser og handlinger, at udvikle sit ordforråd, lære at forstå og kende den rette betegnelse for ord og ting. Det kræver den rette støtte for at udvikle sit sproglige niveau, og vi forventer i Løvehuset at I også stimulerer sproget derhjemme.
Alle børn har glæde af at blive sprogstimuleret, så alle børn kommer på skift gennem sproggruppen, selvom de ikke har sprogvanskeligheder. Af sproglige aktiviteter laver alle medarbejdere i Løvehuset dialogisk læsning med børnene, hvor man taler om en bog fremfor kun at læse op. Derudover stilles børnene alderssvarende opgaver, og de ældste børn i institutionen fokuserer desuden på fonemer, altså bogstavenes lyde, som et led i at gøre dem skoleklar.
Målsætning for sprogarbejdet:
Helt grundlæggende er sprogarbejdet for at udvikle børnenes sprog, og lære dem at bruge sproget konstruktivt. Vi voksne fremstår som rollemodeller, og det kræver at vi er tydelige i vores udmeldinger, samt har kontrol over vores egen kommunikation, kropssprog og mimik. Vi udfordrer børnenes sprogforståelse og -brug, og støtter dem i at sætte ord på deres følelser. Derudover støttes børnene i at følge en instruktion og rette sin opmærksomhed mod en given opgave, mens de øver sig i at koncentrere sig og give plads til hinanden. Resultatet kan vi se ved, at børnene kan reagere på og udføre en opgave på egen hånd, at de internt leger med sproget, og at de efterhånden blive bedre til både at arbejde selvstædigt og at kunne bidrage til en gruppedynamik på lige fod med de andre.