Læreplan

Læreplanen er publiceret den 27. marts 2012 til Alle i Løvehuset

LÆREPLANSTEMA: SOCIALE OG PERSONLIGE KOMPETENCER


I børnehaven kan jeg lære at:
  • Sige min mening 
  • Fortælle hvad jeg godt kan lide 
  • Fortælle om hvad jeg har oplevet 
  • Komme med forslag og ideer samt have medbestemmelse i forhold til hvad vi laver i børnehaven 
  • Blive dygtigere, til det jeg er god til og blive bedre til det jeg ikke er så god til 
  • Blive en god kammerat og have gode venner 
  • Samarbejde, give plads til andre og koncentrere mig. 
  • Børnene kan koncentrere sig. 
  • At indgå i forskellige relationer, kulturelt og ressourcemæssigt. 
  • Føle et medansvar i forhold til hinanden og vores fysiske rum. 
  • At være med i et fællesskab. 
  • At opleve succesoplevelser ved anerkendende konflikthåndtering.
  • At kunne støttes i at sige til og fra på en hensigtsmæssig måde og sætter ord på deres følelser i stedet for at være voldsomme.
  • At blive selvhjulpen.

Jeg kan øve mig med:
  • Mine kammerater
  • De voksne
  • Mig selv alene
  • Lære at lytte til mine kammerater
  • Hjælpe andre
  • Finde på gode lege sammen med andre
  • Trøste når en kammerat er ked af det
  • Tale med mine kammerater om hvordan vi er gode venner
  • Indgå i fællesskab med andre

Dette understøttes med følgende aktiviteter:
  • Fri for Mobberi
  • Ture ud af huset og kunne færdes i trafikken
  • Samling og kunne vente på tur
  • Lytte til andre og tale i en større gruppe.

Dokumentation/målsætning
  • Vi møder børnene med et anerkendende menneskesyn, respekt og ligeværdighed. 
  • De voksne kigger på børnenes motiv, frem for deres handling. 
  • Vi har fokus på udvikling af de fysiske, rum som kan give muligheder for fordybelse og lege. 
  • Personalet skaber en struktur omkring handleplaner og målsætninger. 
  • Strukturen udvikles, så vi kan understøtte det enkelte barns behov ved gruppe opdeling.
  • Hvis børnene ændrer deres adfærd i forhold til konflikt løsning og kontakt form.
  • Hvis vi som voksne handler på, at børnenes handling ikke altid afspejler deres motiv. 
  • Hvis børnene udtrykker deres initiativ på en respektfuld og anerkendende facon overfor hinanden.
  • Børnene viser inklusion i forhold til hinanden og kan nemmere forstå en kollektiv besked og handle på den.
  • Børnenes mobberi og drillerier aftager.
  • Forældrene føler sig inddraget i samarbejdet omkring børnenes sprog og socialisering. 
  • Børnene føler sig set, hørt og respekteret i en anerkendende tone.
  • Børnene føler sig inddraget og har medbestemmelse.
  • Børnene er i større grad selvhjulpne.

LÆREPLANSTEMA: KROP OG BEVÆGELSE


I børnehaven kan jeg lære at:
  • Kende min krop/både udenpå og indeni
  • Spise sund mad
  • Bevæge mig på alle mulige måder
  • Blive udfordret både psykisk og fysisk
Jeg kan øve mig ved at:
  • Gå, hoppe og hinke, løbe, klatre og cykle
  • Spise sundt fra Fru Hansens kælder, vores frokostordning 1. august 2012
  • Bruge mine arme og ben
Dette understøttes med følgende aktiviteter:
  • At vi jævnligt spiller stemnings musik som er afslappende.
  • Vi danser ofte til musik.
  • Vi går ofte på ture ude i nærmiljøet og i skoven som er med til at udvikle børnene motorik.
  • Vi har stor fokus på sundhed i dagligdagen.
  • At vi har fokus på ro og fordybelse. 
  • Vi har motions dag
  • Vi deltager i Hop & Galop i Lions Børnehuses Område

Dokumentation/målsætning
  • Hvis børnene bruger deres kroppe udenfor fx ved at gå på line, forhindringsbaner, klatre, hoppe, løbe, kravle, rulle, gynge, balance, spille bold og cykle. 
  • Børnene deltager aktivt i vores aktiviteter
  • Alle børn kommer ud og lege hver dag 
  • De voksne har ansvaret for børnenes mulighed for bevægelses aktiviteter

LÆREPLANSTEMA: KULTURELLE UDTRYKSFORMER OG VÆRDIER

I børnehaven lærer jeg at:
  • Forstå lidt af vores kultur 
  • At være kreativ 
  • Forskellige former for materialer og hvad man kan bruge dem til 
  • At male, tegne og arbejde kreativt 
  • At bruge en computer/Playstation 
  • At stifte bekendtskab med danske sange og musik. 
  • At være med til at synge 
  • At få kendskab til forskellige udtryksformer i kraft af kreative processer. 
  • At blive støttet i at klare mange af dagligdagens gøremål selv 
  • At få kendskab til danske værdier og normer. 

Jeg kan øve mig ved at:
  • Tegne og male, f.eks prinsesser slotte, drager, biler og noget fra et eventyr 
  • Høre/digte eventyr 
  • Se malerier, billeder og f.esk ting fra museer 
  • Bruge min fantasi 
  • Bruge en computer/playstation 
  • Deltage i fester og arrangementer i børnehaven også med mine forældre 
  • Synge og lave musik 

Dette understøttes med følgende aktiviteter:
  • Påske klip, påske frokost og påskesange 
  • Lære om børn fra andre lande 
  • Lucia optog 
  • Bedsteforældredag med juleklip 
  • Sommerfest 
  • Halloween fest 

Dokumentation/målsætning
  • Vi fejrer de danske højtider og får formidlet dette ud til forældre. 
  • Børnene viser interesse for bøger, eventyr og fortællinger. 
  • Vi bruger biblioteket. 
  • Vi præsenterer børnene for mange forskellige kulturelle udtryksformer. 
  • Vores hus bliver udsmykket med forskellige børneprodukter, som også udtrykker vores kultur og børnesyn. 
  • Børnene bliver mere vant til at kunne sidde stille og fordybe sig, enten omkring spisning eller ved aktiviteter og lege. 
  • Forældrene respekterer diverse pædagogiske forløb og aktiviteter og kommer til tiden med deres børn. 
  • Vi forventer at forældrene er på Børneintra 
  • Vi forventer at alle forældre interesserer sig for hele børnegruppens trivsel 

LÆREPLANSTEMA: SPROG


I Børnehaven kan jeg lære at:
  • Sætte ord på mine tanker, følelser, oplevelser og handlinger
  • Blive god til at tale, fortælle og udtrykke mig.
  • At få udviklet mit ordforråd
  • Se på og lege med bogstaver
  • At støttet og udfordret i at sætte ord på, alt alder og sproglige niveau.
  • At lære at forstå og kende den rette betegnelse for ting (tog contra futtog, hund contra vovhund)

Jeg kan øve mig ved at:
  • Sige rim og remser
  • Tale og fortælle historier
  • Tegne, male mine tanker og oplevelser
  • Skrive bogstaver og tal
  • Sige mine følelser over for andre.

Dette understøttes med følgende aktiviteter:
  • Dialogisk læsning for børnene i grupper
  • Små opgaver relateret til børnenes alder.
  • Storegruppen arbejder med fonemer (bogstav lyd)

Dokumentation/målsætning:
  • Vi vil støtte børnene i at sætte ord på deres følelser.
  • Vi vil udfordre børnenes sprog forståelse og sprogbrug.
  • Vi er meget tydelige i hvilke gloser der er tilladt i børnehaven og hvilke som ikke er. For de børn som har et udfordrende og negativt ordforråd vil vi inddrage forældrene til et målrettet samarbejde for at få det stoppet.
  • At vi voksne er rollemodeller for, hvad anerkendende kommunikation er. 
  • At vi voksne er tydelige i vores udmeldinger.
  • At de voksne er bevidste om deres egen kommunikation, kropssprog og mimik
  • Børnene støttes i at kunne følge en instruktion og rette sin opmærksomhed mod en opgave. 
  • Børnene lære at koncentrerer sig og give plads til hinanden. At vi introducerer børnene for bøger, sanglege, rim og remser



LÆREPLANSTEMA: NATUR OG NATURFÆNOMENER


I børnehaven kan jeg lære at:
  • Være god mod dyr og planter
  • Kende forskel på årstider
  • Lege og lave aktiviteter på legepladsen og i skoven

Jeg kan øve mig ved at:
  • Studere smådyr
  • Kigge, sanse og lege i naturen
  • Finde blade og andre ting i naturen
  • Opdage regn, sne og sol
  • Mærke kulde og varme i luften
  • Jeg kan finde ud af at tage tøj på efter hvordan vejret er

Dette understøttes via følgende aktiviteter
  • Vi er ude i alt slags vejr året rundt.
  • Vi udsmykker stuerne med årstidens grene, blomster, bær.
  • Plante blomster og planter på legepladsen med børnene, fjerne ukrudt osv.
  • Børnene udvikler fantasi og kreativitet til at bruge/benytte naturens egne ressourcer. 
  • Via naturen får børnene mulighed for at udvikle og styrke deres sanser 
  • At børnene udvikler respekt og forståelse for natur og miljø.
  • Give børnene mulighed for, at udfolde sig fysisk i uderummet og få frisk luft. 
  • Børnene skal have mulighed for, at opleve glæde ved naturen ved ture og aktiviteter. 
  • Børnene lærer, at respektere vores ude arealer. 
  • Vi vil tage på ture, som har fokus på natur og sanseoplevelser. 

Dokumentation/målsætning
  • Vi vil dokumentere via billeder, aktiviteter og lege som foregår ude i det fri. 
  • Vi vil dokumentere dette på hjemmeside og på børne-intra. 
  • Vi vil igangsætte lege og aktiviteter som lægger op til sanselege i naturen og på legepladsen. 

Om dokumentation og målsætning.
  • Alle læreplans temaer evalueres løbende i personalegruppe på følgende måde: 
  • Gør vi det der står i aktivitetsplanen 
  • Får børnene det udbytte, der står i dokumentationen/målsætningen 
  • Hvilken handleplan udarbejdes for de børn som ikke får udbytte af aktiviteter, målsætninger.